Geplaatst op
Het runnen van een horecagelegenheid is een tijdrovende taak. Naast het managen van het personeel moet er een goed voorraadbeheer en administratie worden uitgevoerd. Om hierbij te helpen is er ERP software voor hotels, restaurants en cafe’s. Enterprise resource planning helpt bedrijven dankzij het digitaliseren en automatiseren van een aantal werkzaamheden. Zo bespaart men een hoop tijd en geld.
Voorraadbeheer
Om alle gasten het gewenste gerecht voor te zetten moet in ieder geval de juiste ingrediënten aanwezig zijn. Dit kan eenvoudig worden geautomatiseerd door alle gerechten om te zetten in stuklijsten en deze te koppelen aan een project management tool en bestelsysteem. Alle ingrediënten worden bijgehouden en in vermindering gebracht zodra een gerecht wordt besteld. Hetzelfde geldt voor dranken die in het systeem worden geregistreerd. Wanneer een product onder een zelf te bepalen grens komt wordt er automatisch een bestelling geplaatst bij de betreffende leveranciers. Zo kunnen er kleinere voorraden worden gehouden en wordt de derving verminderd.
Kassasysteem
Met een geautomatiseerd kassasysteem heeft het personeel de tool in handen om de dag zo soepel mogelijk te laten verlopen. Vanaf een draagbaar apparaat kan men bestellingen aannemen en direct doorsturen naar de keuken. Aan het eind van de avond kan de rekening heel eenvoudig worden gesplitst op verschillende factoren zoals per product, gang of persoon.
De software is geïntegreerd met de website en ontvangt bestellingen van bedrijven als Thuisbezorgd en Uber Eats. Er wordt direct een bon aangemaakt en wordt opgenomen in de to do lijst van de keuken. Er zijn een aantal suppliers die zich richten op de horeca en een van deze ERP leveranciers is AFAS.
Personeel
Om het personeel te beheren zit er bij de software functionaliteiten inbegrepen om hierbij te ondersteunen. Dit bevat een planningstool om uw personeel in te plannen en een koppeling om het aantal gewerkte uren te registreren. Dit bevat vaak ook een portaal voor het personeel om in te loggen en al hun gegevens te bekijken of bijvoorbeeld een vakantie aan te vragen.
Business intelligence
Om er zeker van te zijn dat uw onderneming volledig worden geoptimaliseerd is er business intelligence geïntegreerd. Verschillende onderdelen van uw onderneming worden geanalyseerd om te zien hoe effectief deze zijn. Zo kunt u per werknemer bij houden hoeveel omzet er wordt gemaakt en of degene genoeg upselled of dat er nog ruimte is voor verbetering.
Ook kan er worden bekeken welke dagen het drukst zijn of welke het meeste opleveren. Het is ook erg interessant om te zien welk gerecht of drankje het beste scoort om hier vervolgens op in te springen.
Loyaliteit
Een loyaliteitsprogramma kan via meerdere kanalen beloningen aanbieden een uw vaste klanten. Zo wordt men aangespoord om herhaalaankopen te doen en spaart men tegelijkertijd voor bijvoorbeeld korting op een volgende aankoop. Dit biedt ook een directe connectie via welke men persoonlijke aanbiedingen kan ontvangen zoals bij een verjaardag.
Meerdere locaties
In het geval dat uw onderneming meerdere locaties heeft kan het systeem alle informatie splitsen of juist bij elkaar voegen. Het is noodzakelijk om de voorraad per locatie bij te kunnen houden maar om processen te verbeteren is het soms handig om grotere aantallen te analyseren.
Gerelateerde berichten
Wat heb ik aan een akoestisch plafond?
Veel mensen vragen zich af wat ze hebben aan een akoestisch plafond. Het klinkt een beetje vreemd en onbekend. Wat doet zo’n plafond nu...